Uwaga! Opracowujemy raporty o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku zgodne z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 23 lutego 2016 r. w sprawie raportu o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku (Dz. U. 2016 r., poz. 287).
Prowadzący zakład o dużym ryzyku jest obowiązany do przedłożenia raportu o bezpieczeństwie właściwemu organowi Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska co najmniej na 30 dni przed dniem uruchomienia nowego zakładu o dużym ryzyku.
Raport o bezpieczeństwie oraz jego zmiany zatwierdzane są w drodze decyzji przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, po uzyskaniu opinii wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.Rozpoczęcie ruchu zakładu o dużym ryzyku może nastąpić po zatwierdzeniu raportu o bezpieczeństwie.Opracowany przez nasze Biuro Raport o bezpieczeństwie zawiera:
1) informacje o zakładzie, jego działalności, systemie zarządzania oraz organizacji, istotne dla zapobiegania awariom, które dotyczą:
- ogólnego opisu zakładu, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych,
geologicznych i wodnych, zewnętrznych źródeł zagrożenia awarią, działalności zakładu i przyjętych w nim zasad zarządzania
bezpieczeństwem,
- opisu instalacji zakładu, z uwzględnieniem ich usytuowania przestrzennego, odległości od sąsiednich instalacji, terenów
zamieszkałych, szlaków komunikacyjnych, stref zagrożeń, dróg dojazdu, dróg pożarowych i ewakuacyjnych,
- opisu procesów technologicznych, z uwzględnieniem prowadzonych operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania,
gospodarki odpadami,
2) analizę możliwości wystąpienia awarii i informacje o środkach koniecznych do zapobieżenia im, która dotyczy:
- identyfikacji instalacji zakładu oraz rodzajów działalności w zakładzie, które mogą stwarzać zagrożenie poważną awarią,
- opisu możliwych scenariuszy awarii oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia i warunków, w których mogą wystąpić, z
uwzględnieniem oceny ich zasięgu i skutków, włączając w to mapy, fotografie lub inne podobne opisy przedstawiające obszary,
które mogą być objęte skutkami tych awarii,
- opisu technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania awariom i minimalizacji ich skutków,
z uwzględnieniem oceny skuteczności tych środków,
- organizacji systemu alarmowania i działań ratowniczych,
3) informacje, że prowadzący zakład opracował program zapobiegania awariom i jest przygotowany do jego stosowania, które
dotyczą:
- powołania się na opracowany program zapobiegania awariom,
- sposobów wdrażania zasad określonych w programie zapobiegania awariom;
- określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności programu zapobiegania awariom,
4) informacje, że zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa, które dotyczą:
- sposobów wdrażania zasad określonych w systemie bezpieczeństwa, a w szczególności określenia:
a) obowiązków pracowników oraz podwykonawców w zakresie obsługi instalacji zakładu w czasie rozruchu, normalnej
eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,
b) potrzeb szkoleniowych personelu, zorganizowania odpowiedniego rodzaju szkoleń oraz zapewnieniu udziału w tych
szkoleniach pracowników i podwykonawców pracujących w zakładzie,
- nadzoru bezpieczeństwem instalacji, z uwzględnieniem normalnej eksploatacji, konserwacji i czasowych przerw w ruchu, oraz
wprowadzania zmian w procesach technologicznych,
- prowadzenia systematycznej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków potencjalnych awarii przemysłowych,
- określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności systemu bezpieczeństwa,
5) informacje, że zastosowane rozwiązania projektowe, konstrukcja oraz eksploatacja instalacji zakładu zapewniają wystarczający
poziom bezpieczeństwa dotyczące:
- potwierdzenia istnienia i określenia zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji,
- potwierdzenia istnienia i określenia środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz
przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając
w to:
a) testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,
b) awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
c) kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,
d) środki techniczne dla zapobiegania błędom obsługi,
e) potwierdzenie prowadzenia audytów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli
organów nadzoru nad warunkami pracy,
6) informacje, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno – ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania
zewnętrznego planu operacyjno – ratowniczego, które dotyczą:
- powołania się na opracowany wewnętrzny plan operacyjno – ratowniczy,
- określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności wewnętrznego planu operacyjno – ratowniczego,
- powołania się na dostarczone informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno – ratowniczego,
7) nazwy właściwych podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie,
8) opis substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie, który obejmuje:
- wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
a) identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer CAS (Chemical Abstract
Service) oraz nazwę według nomenklatury IUPAC,
b) maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się aktualnie (w dniu sporządzania raportu) lub mogących się
znaleźć w zakładzie,
- charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną tych substancji oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla ludzi i
środowiska, zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii,
- powołanie się na posiadane przez zakład karty charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.
Raport o bezpieczeństwie jest opracowywany z uwzględnieniem informacji zawartych w:
- zgłoszeniu zakładu o dużym ryzyku,
- programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku,
- instrukcjach:
a) technologicznej,
b) stanowiskowej,
c) bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
e) działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych,
- kartach charakterystyki niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych,
- dokumentacji dotyczącej:
a) stanowisk pracy,
b) zapobiegania awariom,
c) systemu bezpieczeństwa,
- mapach i planach zakładu.